Зміст досвіду


Активні методи навчання – це методи, що сприяють стимулюванню пізнавальної діяльності учнів, вони передбачають вільний обмін думками про шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми, характеризуються високим рівнем активності учнів.
Активні методи навчання слід застосовувати також для:
          активізації пізнавальної активності учнів;
          розвитку здатності до самостійного навчання;
          вироблення навичок роботи в колективі;
          коригування самооцінки учнів;
          формування і розвитку комунікативних навичок.
Формування компетентного людини неможливо без розвитку перерахованих вище умінь (діяльностей).
Активні методи навчання можна застосовувати для досягнення наступних дидактичних цілей:
            ефективне пред'явлення великого за обсягом теоретичного матеріалу;
            розвиток навичок активного слухання;
            відпрацювання досліджуваного матеріалу;
            розвиток навичок прийняття рішення;
            ефективна перевірка знань, умінь і навичок з теми.
Для активних методів навчання характерні:
- активізація розумових процесів; дитина вимушена бути активною незалежно від її бажання;
- дитини повинна бути активною не короткий час, а більш тривалий період;
- високий рівень мотивованості учнів; самостійне творче прийняття рішень, підвищений ступінь емоційності учнів;
- інтерактивний характер, постійна взаємодія суб'єктів навчальної діяльності, вільний обмін думками про шляхи вирішення проблеми.
Розрізняють неімітаційні та імітаційні активні методи навчання.
Характерною рисою уроків, що проводяться з використанням неімітаційних активних методів навчання, є відсутність моделі досліджуваного процесу або діяльності. Активізація навчання здійснюється через прямі і зворотні зв'язки між учителем і учнем.
Відмінною рисою уроків, що проводяться з використанням імітаційних активних методів навчання, є наявність моделі досліджуваного процесу, відбувається імітація діяльності.
Особливість імітаційних методів – їх поділ на ігрові і неігрові. Методи, при реалізації яких учні повинні грати певні ролі, відносяться до ігрових. Вони дають найбільший ефект при засвоєнні матеріалу, так як в цьому випадку досягається істотне наближення навчального процесу до практичної професійної діяльності при високій степені мотивації та активності учнів.
Охарактеризуємо основні активні методи навчання по видам занять.
До імітаційних ігрових занять відносяться: ділова гра, розігрування ролей, ігрове проектування.
До неімітаційних занять відносяться: проблемні лекції та семінари, тематичні дискусії, мозкова атака, групові консультації, педагогічні ігрові вправи, презентація, олімпіада, науково-практична конференція.
Ефективність уроку багато в чому визначається рівнем відповідності між методами і засобами навчання та поставленим цілям і завданням. На будь-якому етапі навчального процесу можливе використання декількох видів активних методів навчання. При цьому методи можуть не просто поєднуватися, але і бути нерозривно пов'язаними один з одним.
Тому при виборі активних методів навчання можна керуватися такими критеріями:
- відповідність цілей і завдань, принципам навчання;
- відповідність змісту досліджуваної теми;
- відповідність можливостям учнів: віком, психологічному розвитку, рівню освіти і вихованню;
- відповідність умовам і часу, відведеного на навчання;
- відповідність можливостям вчителя: його досвіду, бажанням, рівня професійної майстерності, особистісним якостям.

Виставка  "ОСВІТА  ЗАПОРІЗЬКОГО КРАЮ - 2017" Пелагейченко Вікторія Олександрівна  вчитель математ ики та інформатики НВ...