Методичні аспекти використання активних методів навчання на уроках інформатики
В даний час найбільш поширеними є такі активні методи навчання:
-
практичний
експеримент;
- метод
проектів – форма організації навчального процесу, яка орієнтована на творчу
самореалізацію особистості учня, розвиток його інтелектуальних і фізичних
можливостей, вольових якостей і творчих здібностей в процесі створення нових
продуктів, що володіють об'єктивною або суб'єктивною новизною, мають практичну
значимість;
- групові
обговорення – групові дискусії з конкретного питання у відносно невеликих
групах учнів (від 6 до 15 осіб);
- мозковий
штурм – спеціалізований метод групової роботи, спрямований на генерацію нових
ідей, що стимулює творче мислення кожного учасника;
- ділові
ігри – метод організації активної роботи учнів, спрямований на вироблення
певних рецептів ефективної навчальної та професійної діяльності;
- рольові
ігри – метод, який використовується для засвоєння нових знань і відпрацювання
певних навичок в сфері комунікації;
- тренінги
– навчання, при якому в ході моделювання спеціально заданих ситуацій учні мають
можливість розвинути і закріпити необхідні знання та навички.
Розглянемо деякі з них.
Мозкова атака або мозковий штурм – це метод колективного генерування ідей і
конструктивного їх опрацювання для вирішення проблеми.
При мозковій атаці відбувається поділ у часі трьох етапів вирішення
проблеми:
- спонтанна генерація ідей;
- конструктивна критика і опрацювання запропонованих ідей з метою відбору найкращих;
- проектування рішень на основі відібраних ідей.
Сутність методу проектів – стимулювати інтерес учнів до
навчання через проектну діяльність, показати практичне застосування придбаних в
процесі навчання знань.
Виконуючи творчі проекти від ідеї до їх втілення, учні
навчаються самостійно приймати рішення, визначати свої проблеми та знаходити
шляхи вирішення. У процесі проектної діяльності у школярів розвиваються
загальні та спеціальні здібності, формується проектно-технологічна культура.
Тема «Графічний редактор». Проект «Створення ілюстрацій до улюбленої
книги».
Тема «Комп’ютерні мережі». Проекти «Пам’ятка «Спілкування в Інтернеті» для
моєї бабусі», «Інтернет – це безпечно».
Тема «Створення та опрацювання текстових документів». Проект «Створення
статті для пізнавального журналу».
Використовуючи даний прийом, намагаюся вибирати поняття, знайомі учням з
повсякденного життя, наприклад, комп'ютерні віруси, мережі, алгоритми, растрова
графіка, інформація і т.п.
Постановка проблемного завдання.
Прийом "Дивуй!" Прийом, спрямований на активізацію розумової
діяльності і залучення інтересу до теми уроку.
Тема уроку «Процесор». Зацікавити учнів можна наступними фактами: що було
б, якби процесор працював не зі швидкістю сотні мільйонів байтів в секунду?
Прийом «Відстрочена відгадка» формує вміння аналізувати і зіставляти факти,
визначати протиріччя, знаходити рішення наявними ресурсами.
Вивчення нового матеріалу.
Прийом «Силовий аналіз» використовується для проведення аналізу конкретної
ситуації, проблеми.
Урок «Операційні системи». Учням пропонується проаналізувати конкретні
операційні системи і зробити висновки.
Ігровий метод дозволяє навчити учнів самостійного, критичного мислення,
роздумів, спираючись на знання фактів. Учні роблять обґрунтовані висновки,
приймають самостійні аргументовані рішення, вчаться працювати в команді,
виконуючи різні соціальні ролі.